روستای دهملا

برگرفته از دل طبیعت

روستای دهملا

برگرفته از دل طبیعت

شهدای دهملا ۲

شهید محمدحسین باقری  

محمدحسین در سال 1327 در روستای «ده‌ملا» متولد گردید، پدرش مردی متدین و جزء روحانیون فاضل حوزه علمیه بود، به همین علت محمدحسین در سایه تعلیمات عالمانه پدر با دین مبین اسلام آشنا شد و بعد از طی دوره ابتدایی در یکی از حوزه‌های درسی شاهرود به کسب دانش پرداخت با ورود به مدرسه فیضیه قم در سال 1351 ازدواج کرد و صاحب 3 فرزند شد در زمان قیام تاریخی ملت مسلمان ایران مشتاقانه در صف تظاهرکنندگان قرار گرفت.او در تاریخ 23/11/1357 هنگام جمع‌آوری اسلحه در میدان آزادی توسط یکی از ضدانقلابیون که درون ماشین نشسته بود، مورد اصابت گلوله قرار گرفت و در سن 30 سالگی به شهادت رسید.پیکر پاک ومطهرش در بهشت زهرا(س) قرار دارد

تاریخ تولد :1327

نام پدر :رضی‌‌الله

تاریخ شهادت : 21/بهمن/1357

محل تولد :سمنان /شاهرود /دهملا

طول مدت حیات :30

محل شهادت :میدان آزادی

 مزار شهید :بهشت زهرا (س)

قاب تصویر دهملا

برای دیدن تصاویری از روستای دهملا لطفاَ ادامه مطالب را کلیک نمایید .در آینده سعی می شود تصاویر بیشتر و بهتری ارایه گردد .

ادامه مطلب ...

شهدای دهملا ۱

شهید عبدالرضا نقی‌ئی  
سال 1319 عبدالرضا در روستای دهملا متولد شد.پدر مردی زحمتکش بود و او در سایه دستان خسته و پینه بسته پدر پرورش یافت. در سالهای پرشکوه پیروزی انقلاب لبیک‌گوی خمینی کبیر گشت و اطلاعاتش را در زمینه قیام و مبانی اسلام به مطالعه کتب شهید مطهری افزایش داد. حضور در نماز جمعه و پایگاه بسیج از او فردی مقید به اسلام و انقلاب ساخت. به طوریکه بارها با افراد ضد انقلاب در خصوص مسائل ایران بحث نمود. در سالهای جنگ بعد از طی دوره آموزشی از طریق بسیج به جبهه رفت و مسئولیت تدارکات را پذیرفت. چندی بعد با سمت کمک آرپی‌جی‌زن در مقابل دشمن بعثی ایستاد تا اینکه در روز بیست و سوم اسفندماه سال 1363 در سن 44 سالگی نامش را در جرگه شاهدان عملیات بدر ‌ثبت نمود. پیکرش برای همیشه در شرق دجله باقی ماند.

تاریخ تولد :1319

نام پدر :عبدالحاجی

تاریخ شهادت : 23/12/1363

محل تولد :سمنان /شاهرود/دهملا

طول مدت حیات :44

محل شهادت :شرق دجله

مزار شهید :مفقودالاثر

فرهنگ دهملا

کار و حرفه اصلی و منبع درآمد شاخص مردم روستای ده‌ملا نجاری و درودگری است و بیشتر در زمینه تولید بوفه و ویترین است. و بیشتر اهالی به کشاورزی، باغداری و دامداری مشغول هستند .گویش ده‌ملایی مانند گویش دامغانی یعنی فارسی دری است . از بازی های محلی می‌توان به توپ گَل، چاله ملشگاه، پوتی رو بگیر گلش کن، بجول بازی، استخوان پرانو (گوشت کشی)، چوب الک، هفت سنگ و ... را نام برد.

دیدنیهای دهملا

تپه پله (پلو)، تپه قلعه یا قلعه ایرج، کاروانسرای شاه عباسی، باغ نمره، چشمه وصفه، کلماسک، دیوار شیر اشتران، کنه ده (واقع در قلعه حاجی)، درخت سنجد وچنار دهملا (با قدمت ۱۰۰ ساله)، چنار روستاهای مرادآباد وعلی آباد (درختی با قدمت ۳۰۰ ساله)، چاپارخانه، امامزادگان حمید و مجید و مزیددهملا ، یخچال چاه‌ها و قنات ها ، آب انبار وحمام قدیمی ، برج و باروها، کوچه باغ ها، معدن قدیمی، خانه باقری ها، عمارت باستانی ،کلوت ،کتیبه های باستانی و چهارتاقی ها در مزار دهملا . ، آسیاب های آبی متروک و...